Raport z realizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Gromnik  na lata 2011 - 2020

 

Cel strategiczny I: Podnoszenie poziomu życia mieszkańców niewydolnych socjalnie
i ekonomicznie.

 

Cel operacyjny 1: Rozwój systemu rehabilitacji społecznej i zdrowotnej osób niepełnosprawnych.

 

Realizacją działań pomocowych na rzecz osób niepełnosprawnych z terenu Gminy Gromnik zajmowało się przez cały okres realizacji strategii kilka podmiotów zlokalizowanych na obszarze gminy i powiatu, a mianowicie: Urząd Gminy Gromnik, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gromniku, placówki NZOZ z terenu gminy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowie.

Osoby niepełnosprawne z terenu Gminy Gromnik wymagające wsparcia w funkcjonowaniu w swoim środowisku domowym, ale nie wymagające umieszczenia w palcówce zapewniającej całodobową opiekę korzystały przez cały okres realizacji strategii z pomocy usługowej w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych. Pomoc usługową świadczyły niezmiennie dwie opiekunki etatowe, a także w razie potrzeby dodatkowo zatrudniano osoby świadczące pomoc usługową w ramach umowy zlecenia. Z pomocy usługowej w okresie objętym strategią skorzystało  łącznie 40 osób. Wydatkowano na ten cel 980 452,70 zł. Zrealizowano 55 150 świadczeń.

Opiekę nad osobami niepełnosprawnymi sprawowali również członkowie ich rodzin, którzy z tego tytułu pobierali odpowiednie świadczenia. Rodzaje świadczeń zmieniały się wraz z wprowadzaniem nowych przepisów prawnych. W 2011 r.  osoby sprawujące opiekę nad swoimi bliskimi niepełnosprawnymi pobierali świadczenie pielęgnacyjne (121 osób), natomiast w 2019 r. środki przeznaczone na wynagrodzenie osób zapewniających opiekę swoim bliskim niepełnosprawnym były wypłacane w postaci: świadczenia pielęgnacyjnego, które pobierało 47 osób, specjalnego zasiłku opiekuńczego, który pobierało 31 osób oraz zasiłku dla opiekuna, który pobierało 27 osób. Od lutego 2015 r. do końca okresu sprawozdawczego jedna osoba pobierała wynagrodzenie z tytułu sprawowania opieki prawnej nad osobą niepełnosprawną przyznane przez sąd.

Osoby niepełnosprawne niezdolne do pracy, nie posiadające wystarczających środków utrzymania, których dochód nie przekracza odpowiedniego kryterium dochodowego, o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej są objęte pomocą w formie zasiłków stałych. W okresie realizacji strategii świadczeniem tym objętych było 68 osób. Wydatkowano na ten cel  1 435 588,13 zł. Osoby niepełnosprawne z terenu Gminy korzystały także z zasiłków pielęgnacyjnych wypłacanych przez Urząd Gminy. W 2011 r. korzystało z niego 185 osób (w tym 66 dzieci), a w 2019 r.  184 osoby (w tym 45 dzieci).

Na terenie Gminy w miejscowości Gromnik funkcjonuje placówka rehabilitacyjna NZOZ Ann-Med, świadcząca lekarską ambulatoryjną opiekę rehabilitacyjną oraz fizjoterapię ambulatoryjną, a także cztery placówki służby zdrowia Lekarskiej Spółki Partnerskiej NZOZ Tres – Med (w Gromniku, Siemiechowie, Brzozowej i Chojniku), które świadczą pomoc medyczną mieszkańcom Gminy Gromnik.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gromniku na zasadzie współpracy z PCPR w Tarnowie realizuje zadania na rzecz osób niepełnosprawnych z terenu gminy w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej.

Ośrodek przeprowadza wywiady środowiskowe oraz pomaga w skompletowaniu dokumentów niezbędnych do skierowania do Środowiskowego Domu Samopomocy. Ponadto pracownicy socjalni Ośrodka przeprowadzają corocznie na potrzeby PCPR aktualizacje wywiadów środowiskowych z uczestnikami ŚDS, bądź ich opiekunami prawnymi, pozostając z nimi w stałym kontakcie.

W ramach prowadzonej pracy socjalnej pracownicy socjalni GOPS w Gromniku informują klientów o możliwości orzekania w PCPR do celów innych niż rentowe (przekazują również właściwe do orzekania druki), a osoby posiadające orzeczenia o niepełnosprawności o możliwości dofinansowania przez PCPR sprzętu rehabilitacyjnego, turnusów rehabilitacyjnych, przystosowania mieszkań do potrzeb osób niepełnosprawnych i innych formach pomocy jakiej PCPR udziela osobom niepełnosprawnym.

W 2019 r. gmina Gromnik nawiązała współpracę z Centrum Aktywizacji i Opieki Seniorów w Kończyskach, które zapewnia seniorom opiekę dzienną. Seniorzy z terenu naszej gminy mają zapewnione 10 miejsc w tej placówce. Pierwsi seniorzy z terenu gminy Gromnik trafili do placówki w lipcu 2020 r.. Aktualnie uczestnikami placówki jest 6 osób z terenu naszej gminy.

 

Cel operacyjny 2: Zapewnienie osobom starszym możliwie długiej egzystencji społecznej
i rozwój integracji międzypokoleniowej.

 

Seniorzy są bardzo ważną grupą społeczności lokalnej, która wniosła znaczący wkład w rozwój Gminy Gromnik, wykazując się aktywnością w różnych dziedzinach życia. Istotnym jest więc docenienie ich, okazanie im troski i zainteresowania, a także dbałość o integrację międzypokoleniową.

Osoby starsze, które nie mogą samodzielnie funkcjonować z powodu wieku oraz towarzyszących im chorób i niedomagań, pozbawione opieki rodziny - podobnie jak osoby niepełnosprawne, mogą liczyć na zapewnienie im pomocy usługowej przez opiekunki zatrudnione w GOPS. Osoby starsze, chore, wymagające całodobowej opieki, których dłuższe funkcjonowanie
w środowisku nie jest możliwe są kierowane do domów pomocy społecznej. W okresie sprawozdawczym pomocą w tej formie objętych zostało 27 osób. Na ten cel wydatkowano kwotę 2 499 541,33 zł.

W ramach integracji międzypokoleniowej corocznie w szkołach na terenie gminy obchodzony jest „Dzień Babci i Dziadka”. Uroczystość jest okazją do okazania dziadkom i babciom wdzięczności za ich miłość i oddanie, zachowania naturalnej ciągłości więzi pokoleń.

Od 2017 r. GOPS realizuje projekt socjalny pn. „Rozwój aktywności społecznej seniorów w wieku 50+” finansowany ze środków pochodzących z dotacji celowej budżetu państwa przeznaczonych na rozwój pomocy społecznej oraz ze środków budżetu gminy.

Utworzony w ramach projektu Klub Seniora w 2017 r. zrzeszał 128 seniorów, a w 2019 r. 159 seniorów z terenu Gminy Gromnik.

 

 

Cel operacyjny 3: Wsparcie osób ubogich i znajdujących się w sytuacji kryzysu.

 

Osoby i rodziny, które znalazły się w ciężkiej sytuacji życiowej i nie potrafią samodzielnie przezwyciężyć sytuacji kryzysowych obejmowane są pomocą i różnego rodzaju świadczeniami. Pomoc świadczona jest na bieżąco w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz inne akty prawne.

Pracownicy socjalni GOPS w toku wykonywanych czynności służbowych rozeznają potrzeby i oczekiwania osób ubogich oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych, które następnie otrzymują pomoc adekwatnie do potrzeb.

W okresie sprawozdawczym 394 rodziny (2 334 świadczeń) skorzystały z pomocy w formie zasiłków celowych na różne cele (wydatkowano 602 911,98 zł), 134 rodziny (1 503 świadczenia) otrzymały pomoc w formie zasiłków okresowych. Przeznaczono na ten cel środki w wys. 650 935, 04 zł (większość środków w kwocie 645 082,52 zł pochodziła z dotacji).

W latach 2011 – 2018 realizowany był program wieloletni Pomoc państwa w zakresie dożywiania. Programem tym objętych było 235 dzieci, zrealizowano 249 451 świadczeń. Na realizację programu wydatkowano 1 145 423,12 zł (większość środków, t.j. 840 519,58 zł pochodziła ze środków dotacji). W latach 2019 – 2020 realizowany był program Posiłek w szkole i w domu. Wsparciem w ramach tego programu objętych zostało 230 dzieci z terenu gminy w postaci dożywiania w szkołach. Zrealizowano 48 811 świadczeń. Wydatkowano na to zadanie  281 047,16 zł (większość środków, t.j. 229 172,70 zł pochodziła ze środków dotacji).

38 rodzin w okresie sprawozdawczym zostało objętych pomocą w formie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego. Świadczenia te dotyczyły szkód powstałych w następstwie niekorzystnych warunków atmosferycznych lub nieszczęśliwych sytuacji losowych. Przeznaczono na ten cel środki w wys. 66 700,00 zł.

Mieszkańcy gminy korzystali również ze świadczeń rodzinnych. Na koniec 2011 r. korzystało z nich 879 rodzin (w tym 209 rodzin wielodzietnych), a na koniec 2019 r. 724 rodziny (w tym 143 rodziny wielodzietne).

Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi mieszkanie chronione. Funkcjonowało ono przez cały okres sprawozdawczy. W tym czasie w mieszkaniu umieszczona była 1 rodzina (4 osoby) w okresie od 01.08.2016 r. do 31.01.2017 r.

Ośrodek ponosi koszty utrzymania mieszkania od sierpnia 2016 r.. Na funkcjonowanie mieszkania chronionego do końca okresu sprawozdawczego wydatkowano kwotę 15 526,36 zł.

Gmina nie dysponuje lokalami socjalnymi.

W okresie sprawozdawczym 2 osoby korzystały ze schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, z których jedna nadal przebywa w placówce.

Na pokrycie kosztów schronienia w okresie sprawozdawczym przeznaczono środki w wys.
30 966,31 zł.

W  okresie realizacji strategii występowały nieliczne rodziny, które korzystały z dodatków mieszkaniowych. W 2011 r. były to 3 rodziny, a w 2019 r. 1 rodzina.

Parafialne Oddziały Caritas corocznie organizowały przedświąteczne zbiórki żywności, która trafiła do osób najbardziej potrzebujących z terenu gminy.

W 2016 r. GOPS w Gromniku  nawiązał współpracę  z Caritas Archidiecezji Krakowskiej w ramach realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa. Pomocą żywnościową w ramach Programu objętych było w ramach podprogramu 2016 82 rodziny (313 osób w rodzinach), w podprogramie 2017 231 rodzin (791 osób w rodzinach), w podprogramie 2018 267 rodzin (934 osób w rodzinach), w podprogramie 2019 255 rodzin (915 osób w rodzinach).

 

Cel Strategiczny II: Wzmocnienie działań promujących zatrudnienie oraz aktywizujących lokalny rynek pracy.

 

Cel operacyjny 1: Poprawa form postępowania wobec osób bezrobotnych.

 

Zjawisko bezrobocia na terenie Gminy Gromnik było monitorowane przez Zespół ds. wdrażania SRPS poprzez pozyskiwanie Informacji o Sytuacji na Rynku Pracy w Regionie Tarnowskim z internetowego Serwisu Informacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Tarnowie .

Porównując dane z początku i końca okresu sprawozdawczego można śmiało stwierdzić, że sytuacja na rynku pracy uległa poprawie. Na koniec 2011 r. liczba osób bezrobotnych z terenu Gminy Gromnik to aż 431 osób (w tym zaledwie 35 z prawem do zasiłku dla bezrobotnych), natomiast na koniec 2019 r. ogólna liczba bezrobotnych wynosiła 166 osób (w tym 11 z prawem do zasiłku). Można więc mówić o znaczącym spadku bezrobocia rejestrowanego na terenie Gminy Gromnik.  Osoby bezrobotne aktywizowane są w różny sposób przez Powiatowy Urząd Pracy. M. in. mają dostęp do szkoleń zawodowych, staży, z których na przestrzeni lat korzystali także nasi mieszkańcy. Przykładowo w 2019 r. 14 osób bezrobotnych z terenu Gminy rozpoczęło szkolenia zawodowe, a 28 osób staże.

Urząd Gminy w Gromniku przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Powiatowym Urzędem Pracy w Tarnowie organizuje na terenie Gminy prace społecznie użyteczne (finansowane przez Urząd Gminy, refundowane w 60 % przez Powiatowy Urząd Pracy).
Liczba osób wykonujących te prace na przestrzeni lat różniła się. W 2011 r. w pracach społecznie użytecznych brało udział 10 osób długotrwale bezrobotnych z terenu Gminy, natomiast w 2019 r. 6 osób. Dzięki tej formie aktywizacji teren gminy stawał się bardziej zadbany, a osoby bezrobotne nie były bierne, nie traciły kontaktu z otoczeniem społecznym, zyskiwały środki finansowe na swoje podstawowe potrzeby.

W latach 2017 – 2019 3 osoby uczestniczyły w projekcie „CISERWIS” realizowanym w partnerstwie, którego Liderem była Spółdzielnia Socjalna Serwis z siedzibą w Tarnowie, a partnerem Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie. Projekt zakładał reintegrację społeczną i zawodową grupy docelowej projektu poprzez udział w zajęciach reintegracyjnych w Centrum Integracji Społecznej, polegających na uczestnictwie w różnorakich formach wsparcia, w tym: szkoleniach zawodowych. Ośrodek Pomocy Społecznej w Gromniku opłacał za tę osobę składkę na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu objęcia ich indywidualnym programem zatrudnienia socjalnego.

W okresie realizacji strategii, w latach 2011 – 2014 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gromniku realizował projekt pn. Program aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Gminie Gromnik w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do udziału w projekcie przystąpiło w 2011 r. 18 osób dorosłych korzystających ze wsparcia psychologicznego i doradztwa zawodowego oraz kursów zawodowych i 6 osób uczących się, które korzystały z wsparcia psychologicznego i doradztwa zawodowego oraz z przygotowania do matury. W 2012 r. do projektu przystąpiło 20 osób dorosłych, które także korzystały z pomocy psychologa, doradcy zawodowego i kursów zawodowych oraz 11 osób uczących się, które także skorzystały z pomocy psychologicznej i doradztwa zawodowego oraz z przygotowania do matury. W 2013 r. 17 osób dorosłych, które korzystały z pomocy psychologicznej i doradcy zawodowego oraz uczestniczyły w kursach zawodowych oraz 6 osób, które korzystały z wsparcia asystenta rodziny. W 2014 r. 24 osoby dorosłe korzystały z wsparcia psychologicznego i doradztwa zawodowego oraz uczestniczyły w kursach zawodowych.

Na przestrzeni tych lat w ramach projektu zrealizowano następujące kursy zawodowe: opieka nad osobą zależną, obsługa kasy fiskalnej i programu magazynowego, szkolenie gastronomiczne, kurs projektowania ogrodów przydomowych, szkolenie kosmetyczne. Niektóre z tych szkoleń realizowane były kilkukrotnie, a uczestnicy projektu mogli jednocześnie uczestniczyć w różnych dostępnych w danym roku szkoleniach.

 

Cel operacyjny 2: Zapobieganie bezrobociu wśród młodzieży.

 

Działania w zakresie zapobiegania bezrobociu wśród młodzieży realizują szkoły podstawowe kształcące dzieci i młodzież na terenie gminy poprzez edukację w zakresie zapotrzebowania rynku pracy na konkretne zawody, popularyzowanie edukacji zawodowej. Działania te realizowane są przez wychowawców klas podczas lekcji wychowawczych, pedagoga szkolnego, oraz poprzez przekazywanie informacji o konkretnych zawodach w formie informacji w gazetkach szkolnych. Ponadto Zespół Szkół w Gromniku zapewnia młodzieży dostęp do doradcy zawodowego, który prowadzi kompleksowe działania w tym zakresie.

Ponadto w Gromniku zlokalizowany jest Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych, który kształci młodzież, przygotowując ją do wykonywania licznych zawodów. W Zespole Szkół funkcjonują m.in. klasa policyjna, wojskowa, straży granicznej, służby więziennej, ratownictwa medycznego, pożarnicza, aktorsko – wokalna.

 

Cel operacyjny 3: Wspieranie i upowszechnianie współpracy w zakresie kreowania i realizacji zadań związanych z aktywizacją na rynku pracy.

 

W zakresie realizacji zadań związanych z aktywizacją na rynku pracy GOPS współpracuje z Urzędem Gminy w Gromniku i Powiatowym Urzędem Pracy w Tarnowie organizując prace społecznie użyteczne. Współpraca ta polega na rekrutowaniu spośród klientów GOPS osób bezrobotnych posiadających ustalony przez PUP profil pomocy i doprowadzeniu ich do podjęcia aktywności na lokalnym rynku pracy. 

 

Cel operacyjny 4: Likwidacja luki kompetencyjnej.

           

Osoby nieaktywne zawodowo i osoby bezrobotne, będące klientami GOPS w Gromniku są motywowane przez pracowników socjalnych odpowiednio do zarejestrowania się w PUP oraz do korzystania z doradztwa zawodowego i psychologicznego oferowanego prze PUP w Tarnowie z filią w Tuchowie w celu opracowania indywidualnych planów rozwoju zawodowego, korzystania z dostępnych dla nich szkoleń zawodowych, aby maksymalnie zwiększyć szanse na podjęcie aktywności na rynku pracy oraz znalezienia miejsca pracy. Działania te realizowane były niezmiennie przez cały okres realizacji strategii.

 

 

Cel Strategiczny III: Zapewnienie warunków prawidłowej socjalizacji dziecka i redukcja zaburzeń w funkcjonowaniu rodziny.

 

Cel operacyjny 1: Redukcja zaburzeń prawidłowego funkcjonowania i rozwoju dziecka.

 

 

Kluczową rolę w procesie wychowania i socjalizacji dzieci obok środowiska rodzinnego odgrywają placówki oświatowe funkcjonujące na terenie Gminy, tj.: Zespół Szkół w Gromniku z punktami filialnymi w Golance i Polichtach, który kształci największą liczbę uczniów spośród placówek oświatowych na terenie gminy (w 2011 r. 611 uczniów, a w 2019 r. 556 uczniów), Szkoły Podstawowe w: Chojniku (w 2011 r. 174 uczniów, a w 2019 r. 137 uczniów), Siemiechowie (w 2011 r. 188 uczniów, a w 2019 r. 141 uczniów), Brzozowej (w 2011 r. 80 uczniów, a w 2019 r. 99 uczniów) i Rzepienniku Marciszewskim (w 2011 r. 53 uczniów, a w 2019 r. 80 uczniów), a także Przedszkole Publiczne w Siemiechowie (w 2011 r. 46 dzieci, a w 2019 r. 50 dzieci) oraz Niepubliczne Przedszkole ABC w Golance (w 2014 r. 22 dzieci,a w 2019 r. 25 dzieci).

Placówki te nie tylko realizują obowiązkowe programy nauczania, ale także różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne, prowadzą koła zainteresowań, przyszkolne kluby sportowe i w ten sposób stwarzają dzieciom warunki do racjonalnego zagospodarowania czasu wolnego, rozwoju umiejętności i zainteresowań. W Zespole Szkół w Gromniku funkcjonuje filia Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Domosławicach, która cieszy się zainteresowaniem dzieci i młodzieży.

Szeroko pojęta praca socjalna wykonywana przez pracowników socjalnych w poszczególnych rejonach opiekuńczych oddziałuje na redukcję zaburzeń prawidłowego funkcjonowania i rozwoju dziecka poprzez analizę warunków bytowych, mieszkaniowych, socjalizacyjnych dzieci wychowujących się w rodzinach na terenie Gminy. Adekwatnie do potrzeb rodzin udzielana jest pomoc w różnych formach mająca na celu poprawę warunków do rozwoju dzieci, m. in. pomoc finansowa w formie zasiłków celowych, okresowych, a także pomoc w formie dożywiania dzieci w szkole.

Ponadto w rodzinach, w których stwierdzono niewydolność w sprawach opiekuńczo –  wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego pracował asystent rodziny, który zapewniał rodzinom pomoc w codziennym funkcjonowaniu, załatwianiu istotnych spraw, rozwiązywaniu sytuacji problemowych, z którymi rodziny nie były w stanie uporać się samodzielnie. Asystent dawał członkom rodziny wskazówki dotyczące właściwego wywiązywania się z ról rodzinnych, budowania silnych i trwałych więzi między domownikami.

Stanowisko asystenta rodziny utworzone zostało w GOPS w Gromniku w 2013 r. Przez okres 2 lat asystent pracował z rodzinami w ramach Programu aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Gminie Gromnik. W 2013 r. pomocą w tej formie objętych było  6 rodzin, w 2014 r. także 6 rodzin. Po rocznej przerwie ponownie zostało utworzone stanowisko asystenta rodziny. W 2016 r. z pomocy w tej formie korzystało 5 rodzin, w 2017 r. 3 rodziny, w 2018 r. 6 rodzin, w 2019 r. 9 rodzin. Zapotrzebowanie na tę specjalistyczną pomoc ciągle istnieje. Rodziny obejmowane są nią nie tylko na wniosek pracownika socjalnego, ale także niejednokrotnie na polecenie sądu.

W przypadku rodzin, w których stwierdzono nieprawidłowości w sprawowaniu  opieki nad dziećmi Ośrodek współpracuje w tym zakresie z Sądem Rejonowym w Tarnowie –  Wydziałem III Rodzinnym i Nieletnich oraz kuratorami zawodowymi i społecznymi działającymi z ramienia Sądu.

Corocznie szkoły w Chojniku, Gromniku, Rzepienniku Marciszewskim, Brzozowej i Siemiechowie organizują piknik rodzinny z okazji Dnia Matki i Dnia Dziecka, podczas którego dzieci wraz z rodzicami uczestniczą w konkursach, grach i zabawach sportowych na świeżym powietrzu. Wspólna zabawa sprzyja umocnieniu relacji pomiędzy członkami rodziny, a także w społeczności lokalnej.

Ponadto, jak już wspomniano szkoły podstawowe z terenu Gminy organizowały Dzień Babci i Dziadka, który sprzyja zacieśnieniu więzi rodzinnych, pozwala też kształtować odpowiednie postawy dzieci i młodzieży w stosunku do osób starszych.

           

Cel operacyjny 2: Przeciwstawienie się przemocy w rodzinie.

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Gromniku i Zespół Interdyscyplinarny przez cały okres objęty strategią realizował działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przemocy w rodzinach w ramach gminnych programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie. Każdy z nich był kontynuacją poprzedniego. Programy obejmowały kilkuletnie okresy. Aktualnie obowiązuje Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Gromnik na lata 2017 – 2020.

W Gminie od 2010 r. funkcjonuje Zespół Interdyscyplinarny, w skład którego wchodzą przedstawiciele pomocy społecznej, służby zdrowia, oświaty, policji, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W konkretnych przypadkach występowania zjawiska przemocy w rodzinie prowadzona jest tzw. procedura Niebieskiej Karty. W tym celu przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego powołuje grupę roboczą złożoną również z przedstawicieli tych samych służb, adekwatnie do potrzeb, która podejmuje działania w danej sprawie. Posiedzenia zespołu odbywały się adekwatnie do potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 3 m-ce.

Procedurę Niebieskiej Karty prowadzono w 2011 r. w 1 rodzinie, w 2012 r. wszczęto 15 Niebieskich Kart, w 2013 r. 17, w 2014 r. 12, w 2015 r. 14, w 2016 r. 14, w 2017 r. 9, w 2018 r. 13, w 2019 r. 5.

Osoby dotknięte przemocą w rodzinie w okresie realizacji strategii miały możliwość korzystać z poradnictwa specjalistycznego (w latach 2011-2013 psychologicznego i prawnego, a w latach 2014 – 2019 prawnego) w Punkcie Informacji Wsparcia i Pomocy Dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie, który funkcjonuje w strukturze Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Gromniku. Z poradnictwa w punkcie skorzystało w 2011 r. 37 osób, w 2012 r. 30 osób, w 2013 r. 22 osoby, w 2014 r. 12 osób, w 2015 r. 15 osób, w 2016 r. 16 osób, w 2017 r. 15 osób, 2018 r. 19 osób, w 2019 r. 11 osób.

Ponadto niejednokrotnie osoby dotknięte przemocą w rodzinie korzystały z pomocy psychologicznej w Ośrodku Psychoterapii Centrum Zdrowia Tuchów. O możliwości uzyskania wsparcia w tej placówce były każdorazowo informowane przez członków grupy roboczej. Ofiary przemocy  w rodzinie korzystały także z pomocy psychologa w punkcie konsultacyjnym Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gromniku, ponieważ w zdecydowanej większości przypadków zjawisko przemocy w rodzinie jest połączone z nadużywaniem alkoholu przez sprawcę przemocy.

Informacje na temat realizacji Programu i działalności Punktu rozpowszechniano w formie ulotek, folderów informacyjnych oraz informacji zamieszczanych na stronie internetowej Ośrodka.

Publikowano również artykuły poruszające problem przemocy w rodzinie w prasie lokalnej „Nowinki Gminy Gromnik”

           

Cel operacyjny 3: Budowa systemu profilaktyki, rozwiązywania problemów uzależnień i ich skutków.

 

Kwestia profilaktyki oraz walki z problemem uzależnień była głównie polem działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która rokrocznie prowadziła działania interwencyjne, współpracując w tym zakresie z Sądem Rejonowym w Tarnowie, Ośrodkiem Psychoterapii Centrum Zdrowia Tuchów oraz z Ośrodkiem Uzależnienia i Współuzależnienia w Tarnowie.

W 2011 r. za pośrednictwem Komisji 12 osób uzależnionych od alkoholu zostało skierowanych na przymusowe leczenie odwykowe, 2 osoby dobrowolnie poddały się leczeniu, 5 osób skorzystało z porad psychologa w Punkcie Konsultacyjnym. W 2019 r. 1 osoba  uzależniona od alkoholu została skierowana na przymusowe leczenie odwykowe, 4 osoby dobrowolnie poddały się leczeniu.  4 osoby skorzystały z porad psychologa w Punkcie Konsultacyjnym.

Ponadto Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych organizowała na przestrzeni lat warsztaty profilaktyczne dla dzieci, finansowała prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych w szkołach, organizowała wypoczynek dla dzieci z rodzin dotkniętych lub zagrożonych problemem uzależnienia, fundowała paczki mikołajkowe dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.

Ponadto wydawała zezwolenia na sprzedaż alkoholu w punktach handlowych usytuowanych na terenie gminy.

 

Cel operacyjny 4: Utworzenie i wdrożenie modelowych zachowań reagowania na sytuacje kryzysowe rodziny.

 

Cel ten jest realizowany na bieżąco dzięki wzajemnej współpracy pracowników socjalnych GOPS, przedstawicieli służby zdrowia, oświaty, policji, Zespołu Interdyscyplinarnego, prawnika zatrudnionego w Punkcie Informacji, Wsparcia i Pomocy dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie. Poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń możliwa jest sprawna, wyspecjalizowana reakcja w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej w rodzinie.

W 2011 r. w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gromniku została opracowana i wprowadzona Zarządzeniem Kierownika Procedura postępowania w sytuacji konieczności odebrania dziecka z rodziny i umieszczenia go u innej, niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, w rodzinie zastępczej lub w całodobowej placówce opiekuńczo-wychowawczej, przez pracownika socjalnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gromniku wykonującego swoje obowiązki służbowe w związku z realizacją ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

           

 

Cel Strategiczny IV: Systemowe i techniczne wzmocnienie działań służb socjalnych Gminy Gromnik.

 

Cel operacyjny 1: Stworzenie zintegrowanego systemu rozwiązywania problemów społecznych.

 

System rozwiązywania problemów społecznych w Gminie Gromnik opiera się na bieżącej diagnozie problemów i analizie potrzeb. Monitorowanie sytuacji rodzin wykazujących problemy w prawidłowym funkcjonowaniu opiera się na pracy socjalnej w miejscu zamieszkania osób i rodzin oraz w siedzibie Ośrodka przy udziale klienta. W ramach realizacji celów pomocy społecznej Ośrodek współpracuje z jednostkami sektora publicznego, których działania wspierają rozwiązywanie problemów społecznych, takimi jak inne ośrodki pomocy społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowie, Urząd Pracy w Tarnowie, placówki opieki zdrowotnej, policja, sąd.

Pracownicy socjalni, asystent rodziny w toku wykonywania czynności służbowych dokładają starań do wzmocnienia zaufania społeczeństwa względem służb socjalnych.

Informacje na temat możliwości uzyskania pomocy i bieżącej działalności GOPS zamieszczane są na stronie internetowej Ośrodka.

  

Cel operacyjny 2: Rozwój potencjału GOPS.

 

Poszerzenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych kadry GOPS odbywało się na przestrzeni lat poprzez udział w licznych szkoleniach, konferencjach, seminariach rozwijających wiedzę i umiejętności w zakresie działań w obszarze pomocy społecznej, co wpływa na skuteczniejsze rozpoznawanie i reagowanie na pojawiające się kwestie społeczne.

Szkolenia obejmowały różne obszary działalności Ośrodka, m.in.: realizacja ustawy o pomocy społecznej, wspieranie rodziny, przeciwdziałanie przemocy, obsługę Karty Dużej Rodziny, realizację projektów socjalnych i wspieranie aktywności seniorów.

 

           

Cel operacyjny 3: Zapewnienie warunków skutecznego wdrażania zapisów SRPS.

 

W ocenie Zespołu ds. wdrażania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych  poszczególne cele Strategii były prawidłowo realizowane, a poziom osiągnięcia poszczególnych celów strategicznych jest zadowalający. W Ocenie Kierownika i Zespołu ds. wdrażania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych nie jest możliwe w miarodajny sposób porównanie poniesionych wydatków na realizację poszczególnych celów strategii do osiągniętych efektów, jednak strategia miała służyć rozwiązywaniu problemów społecznych w Gminie Gromnik i jako taki dokument spełniła swoją rolę, a wszystkie jednostki zaangażowane w jej realizację wywiązywały się z nałożonych na nie zadań na miarę posiadanych środków, zasobów i możliwości.

 

 

Gromnik, dnia 31 grudnia 2020 r.                             

                                      Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy społecznej w Gromniku            

Zespół ds. wdrażania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych